Vinterflyging

Hei
Jeg har blitt «spurt»(beordret) om jeg vil være Klubbens Ansvarlig for Flytrygging, og det har jeg takket ja til. Flytrygging/flight safety er et viktig og interessant tema, så jeg takker for tilliten.

Jeg har selv fått erfare at ingen er feilfri eller immun mot hendelser eller havari.
Jeg vil prøve å bruke noe av det jeg har lært i gjennom jobben min som trafikkflyger i det nye vervet som KAF. Det viktigste må være å erkjenne at vi som mennesker ikke er feilfrie, og at vi ofte er det svakeste leddet i sikkerhetskjeden. Undersøkelser har vist at en trafikkflyger i gjennomsnitt gjør 5-10 feil, stort sett små feil, for hver tur han flyr, og vi som klubbflygere gjør nok noen feil når vi flyr vi også.
.
 Når jeg er på jobb har jeg alltid en kollega på venstre side som sjekker at det jeg gjør er i henhold til regler og prosedyrer, og er det ikke det, så vil han straks korrigere meg eller spørre meg hva jeg planlegger å gjøre. Denne luksusen har vi ofte ikke som klubbflygere.Vi sitter ofte alene som pilot i flyet. Vi må selv sørge for å gjøre ting riktig. Derfor må vi planlegge og ha lagt noen strategier før vi tar av. Kanskje er det noen «kollegaer» i klubben vi kan rådføre oss med. Lurer vi på noe er det lettere å ringe en annen flyger før turen, enn å sitte i dårlig vær eller komme til en ukjent flyplass og lure på om forholdene er bra nok til å foreta en landing.
Dette er ting dere har hørt mange ganger før, men det er vi selv som fartøysjef som må være bevisste på flytrygging.

Som KAF skal det jo ikke være enveiskommunikasjon, så jeg håper dere kommer med innspill, råd og forslag til temaer jeg kan ta opp. Sommeren har jo stort sett regnet vekk og det har blitt lite flyging. Høsten står for dør og med den kommer forhåpentligvis noen fine dager med både seil og motorflyging. Noen momenter er vel bølgeflyging med mulighet til å nå oksygengrensa. Viktigheten av å holde god utkikk når vi er flere i lufta, fikk vi en påminnelse om med kollisjonen på Starmoen. Det blir kortere dager og tidligere mørkt, og det blir større mulighet for å oppleve tåke.
Planlegg og legg strategier for problemer som kan oppstå!

Nå har jeg vel skremt dere nok, så jeg slenger med to linker. Den ene er havari på Eidsbugaarden med Cessna 185 på ski. Den andre er om overlevelse i fjell og øde områder, og siden vi utfører mye av vår flyging i slikt område håper jeg dere tar dere tid til å kikke på den.
FLY SAFE.
Pål Arve KAF